Production of the animate folk thai plays to promote the learning of Prathom Suksa 1 Students in Lampang’s primary school
Main Article Content
Abstract
This research involved the production of a cartoon animation to encourage interest in traditional games played in Thai folktales and to help to pass on knowledge of these games as a way of conserving traditional Thai ways of life. Information about traditional games was gathered from students from the Department of Early Childhood Education and from the Department of Software Engineering at Lampang Rajabhat University. The cartoon animation was tested with primary students in schools in Lampang province. The data are analyzed by means of percentage, mean, standard deviation and t-test analysis. The findings are that: (1) cartoon animation produce by selecting the appropriate topic in the software engineering process; (2) assessment of primary school children showed that their knowledge and understanding of traditional games after watching higher statistically at .05 significant level; (3) primary-school children's satisfaction with the cartoon animation showed that they had a high level of satisfaction in 3 areas: (i) understanding of this research, (ii) satisfaction with the cartoon and (iii) the application of the knowledge.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
"The opinions and contents including the words in papers are responsibility by the authors."
"ข้อคิดเห็น เนื้อหา รวมทั้งการใช้ภาษาในบทความถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียน"
References
ชัยพร เชื้ออาษา. 2545.การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วยตนเอง โดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีภาพการ์ตูนแบบภาพนิ่งกับภาพการ์ตูนแบบภาพเคลื่อนไหว. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา ภาควิชาเทคโนโลยีการศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ทวีศักดิ์ กาญจนสุวรรณ. 2552.เทคโนโลยีมัลติมีเดีย (Multimedia Technology),กรุงเทพฯ: เคทีพี คอมพ์ แอนด์คอนซัลท์.
Dale , Edgar. 1969. Audio – Visual Methods in Teaching. 3 rd ed.New York: The Dryden Press.
อลงกรณ์ ราชคฤห์. 2553. บทเรียนคอมพิวเตอร์ ช่วยสอน สาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม เรื่อง เศรษฐศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม. 9(1), น.114-121.
ชัยวุฒิ หอมศิริ. 2553.บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเรื่อง คุณธรรม.วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม. 8(2), น.147-153.
สรชัย ชวรางกูร. 2550.การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสนใจ ของนักเรียนช่วงชั้นที่ 2 ที่มีต่อการ์ตูนแอนิเมชันรูปแบบ 2 มิติ และ 3 มิติ.วิทยานิพนธ์ ครุศาสตร์อุตสาหกรรมมหาบัณฑิตสาขาวิชาคอมพิวเตอร์ ภาควิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
บุญธรรม กิจปรีดาบริสุทธิ์. 2549.สถิติวิเคราะห์เพื่อการวิจัย. พิมพ์ครั้งที่ 4.กรุงเทพฯ: จามจุรีโปรดักท์.
ประเวศ วะสี. 2541. ปฏิรูปการศึกษายกเครื่องทางปัญญา. กรุงเทพฯ: บพิธการพิมพ์.
กิติยวดี บุญซื่อ และคณะ. 2540.การเรียนรู้อย่างมีความสุข.ศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอน.การปฏิรูปการเรียนรู้ตามแนวคิด 5 ทฤษฎี.น.15-17. กรุงเทพฯ:สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ.