การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมการสร้างสื่อการสอนประเภทเกม สำหรับแผนการจัดการเรียนรู้วิชาชีพ

Main Article Content

วรรณชัย วรรณสวัสดิ์
ไพโรจน์ สถิรยากร
พิสิฐ เมธาภัทร

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยเรื่องการพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมการสร้างสื่อการสอนประเภทเกม สำหรับแผนการจัดการเรียนรู้วิชาชีพประยุกต์ใช้รูปแบบการประเมินแบบซิป (CIPP Model)ของแดเนียล แอล สตัฟเฟิลบีม พบว่า 1. การประเมินบริบทเพื่อหาหลักการและเหตุผลในการกำหนดวัตถุประสงค์ของการฝึกอบรมมีจำนวน 9 หัวเรื่อง ประกอบไปด้วย1) การวิเคราะห์หลักสูตร 2) การวิเคราะห์งาน 3) การเขียนวัตถุประสงค์ 4) วิธีการสอนและสิ่งสนับสนุนการเรียนการสอน 5) การสร้างใบเนื้อหา 6) การสร้างใบทดสอบ7) เกมการศึกษา 8) การสร้างสื่อการสอนประเภทเกมการศึกษา 9) การวางแผนกาสอน 2. การประเมินปัจจัยนำเข้าพบว่ามีความสอดคล้องกันสูง ผลจากการนำหลักสูตรฝึกอบรมไปทดลองใช้กับกลุ่มทดลอง มีค่า E1 เท่ากับ 83.16 E2 เท่ากับ 81.03 และผลการปฏิบัติมีค่าเท่ากับ 79.56 ค่าความเชื่อมั่นของแบบทดสอบมีค่า 0.63 และค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามความคิดเห็นมีค่า 0.61 และ 3. การประเมินด้านกระบวนการ พบว่าผลการหาประสิทธิภาพของหลักสูตรฝึกอบรมของกลุ่มเป้าหมายมีค่าเท่ากับ 85.47/82.33 แสดงว่าหลักสูตรฝึกอบรมที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่ก ำหนดคือ 80/80 และผลการปฏิบัติมีค่าเท่ากับ 97.79 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ ร้อยละ 75

คำสำคัญ: การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรม สื่อการสอนประเภทเกม แผนการจัดการเรียนรู้วิชาชีพ

Abstract

This research aims to develop training courseconducting for creating instructional game mediafor vocational learning plan. The sample groupswere teachers in the field of vocation teaching in theinstitutes under the supervision of the Office of vocationaleducation commission. The CIPP model of Daniel L.Stufflebeam is applied in the research including 9main aspect: 1) curriculum analysis 2) task analysis 3)behavioral objectives 4) teaching methodology andmedia 5) information sheet 6) exercises 7) instructionalgame 8) developing instructional game media and9) teaching plan. The results showed that the contextevaluationis conductedin order to determine backgroundto set up the objectives of the training and environmentrelated to real situation of the trainingcourse. Theinput assessment stated the high correlation of theindex of consistency in general. After applying theconstructed course with the sample groups, it wasfound that the efficiency of the training course (E1/E2)in the theory aspect was 83.16/81.03. The practicalityaspect was 79.56. The reliability of the test was 0.63.For the process assessment, the efficiency of thetraining course was 85.47/82.33. The average score ofthe practicality was 97.79. The opinion evaluation onthe application of the teachers training course was ratedat high level. The product evaluation on the efficiencyof the training course by observation was higher than theset criteria. The satisfaction assessment of thecommanders on the training course showed that ingeneral the satisfaction was rated in the highest level.The satisfaction of the teachers on the process oforganizing the training course overall was rate at high level.

Keywords: Training Course, Instructional Game,Vocational Learning Plan

Article Details

บท
บทความวิจัย