The Development Application Promote Agritourism of Pakdee Farm with Augmented Reality Technology
Main Article Content
Abstract
This research is a development of an application on the Android operating system. Its purposes are 1) to development application promote agritourism of Pakdee Farm with augmented reality technology and 2) to study the tourists’ satisfaction with this application with application promote agritourism of Pakdee Farm with augmented reality technology. The programs used to develop the application consisted of the Unity Program and the C# Program. Design 3D models deer model with Blender program and Google's ARCore software to develop the augmented reality technology. The research sample consisted of 50 tourists visiting Pakdee Farm. The data collecting instrument was a questionnaire to assess satisfaction. It comprised three aspects: the content, the design and formatting, and the benefits of the application. The data were analyzed using the mean and standard deviation. The results of the study show that (1) when using the application, the users have to scan the space by phone camera and then the program will find space to create 3D models with augmented reality technology; and (2) regarding the users’ satisfaction, it is found that the overall level of the users’ satisfaction with the application promote agritourism of Pakdee Farm with augmented reality technology is high.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All authors need to complete copyright transfer to Journal of Applied Informatics and Technology prior to publication. For more details click this link: https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/jait/copyrightlicense
References
กรกช ขันธบุญ และจิรวัฒน์ พิระสันต์. (2562). การพัฒนาแอปพลิเคชันบนสมาร์ตโฟนโดยใช้เทคโนโลยีภาพเสมือนจริงสำหรับการท่องเที่ยวอุทยานประวัติศาสตร์กําแพงเพชร. วารสารวิชาการศิลปะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 10(2), 188 – 196. https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ajnu/article/view/AJNU10-2-16
กรมส่งเสริมการเกษตรกระทรวงเกษตรและสหกรณ์. (2548). คู่มือการบริหารและจัดการการท่องเที่ยวเกษตร. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยปทุมธานี.
เกวลี ผาใต้, พิเชนทร์ จันทร์ปุ่ม และอภิวัฒน์ วัฒนะสุระ. (2561). สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีมิติเสมือนจริง เรื่อง คำศัพท์ภาษาอังกฤษสัตว์โลกน่ารู้. วารสารโครงงานวิทยาการคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ, 4(1), 23-28. https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/project-journal/article/view/153088
จรัสดาว เรโนลด์, ศิริพรรณ ปิติมานะอารี และ สุมิตรา ชูแก้ว. (2563). การส่งเสริมการดูแลตนเองโดยใช้สื่อเทคโนโลยีเสมือนจริง Augmented reality (AR) กรณีศึกษาผู้ป่วยโรคเบาหวาน คลินิกเบาหวาน โรงพยาบาลตากสิน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยสยาม.
ณรงค์ ไชยมงคล, เมธา อึ่งทอง และอภิชาติ ศรีประดิษฐ. (2563). เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม 2 มิติ : การตั้งศูนย์ชิ้นงานในงานกัดด้วยเครื่องจักรกลอัตโนมัติ. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม, 19(2), 80-89. https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/JIE/article/view/240769
ณัฐวดี หงส์บุญมี และวิทยา งามโปร่ง. (2562). แอปพลิเคชันความเป็นจริงเสมือนสำหรับเพิ่มประสบการณ์การท่องโลกนิทานพื้นบ้านเรื่องไกรทองบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์. การประชุมวิชาการระดับชาติ “วลัยลักษณ์วิจัย” ครั้งที่ 11 (น.1-8), 27-28 มีนาคม 2562, นครศรีธรรมราช.
ดวงจันทร์ สีหาราช, ยุภา คําตะพล, ฐิณาภัณฑ์ นิธิยุวิทย์ และศรัญญา ตรีทศ. (2563). แอปพลิเคชันส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดเพชรบูรณ์ด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริง. วารสารศรีปทุมปริทัศน์ ฉบับวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 12(1), 135–146. https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/spurst/article/view/235359
ทรงสิริ วิชิรานนท์, รุ่งอรุณ พรเจริญ, สุนารี จุลพันธ์ และ ฉันทนา ปาปัดถา. (2562). การพัฒนาสื่อประชาสัมพันธ์เทคโนโลยีเสมือนจริงส่งเสริมการท่องเที่ยววิถีชุมชนคูบัว จังหวัดราชบุรี. งานประชุมวิชาการระดับชาติด้านการท่องเที่ยวกับมนุษยศาสตร์ ครั้งที่ 1 (น.733-746), วันที่ 19-20 ธันวาคม 2562, เชียงใหม่.
ธวัชชัย สหพงษ์. (2562). พัฒนาแอปพลิเคชันความจริงเสมือน “สะดืออีสาน” อำเภอโกสุมพิสัย จังหวัดมหาสารคาม. วารสารศรีปทุมปริทัศน์ ฉบับวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 11(1), 139-151. https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/spurst/article/view/192385
ธีรชัย ศรีสุวงศ์. (ม.ป.ป.). AR Technology เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวอัจฉริยะ อย่างปลอดภัย. สืบค้น 10 ธันวาคม 2564. สืบค้นจาก https://www.depa.or.th/th/article-view/ar-technology
นิออน ศรีสมยง. (2552). การสำรวจทัศนคติของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติต่อการตัดสินใจไปท่องเที่ยวในจังหวัดภาคใต้ที่ประสบภัยพิบัติคลื่นยักษ์สึนามิ. กรุงเทพฯ : สาขาวิชาการจัดการโรงแรมและการท่องเที่ยว มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย.
พนิดา ตันศิริ. (2553). โลกเสมือนผสานโลกจริง Augmented Reality. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
รักษพล ธนานุวงศ์. (2553). สื่อเสริมการเรียนรู้ โลกเสมือนผสมโลกจริง (Augmented Reality) เรื่อง การจมและการลอย. กรุงเทพฯ : สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.
สถาบันวิจัยวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งประเทศไทย. (2543). การศึกษาเพื่อกำหนดแนวทางการพัฒนาและการจัดการท่องเที่ยวเชิงเกษตร (Agro tourism). กรุงเทพฯ : ศูนย์บริการวิชาการ สถาบันวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งประเทศไทย.
Kavafian, H. (2021). Google adds another 30 Android devices to its ARCore support list. Retrieved 10 December 2011. Retreived from https://www.androidpolice.com/2021/08/06/google-adds-30-handsets-to-its-arcore-support-list/