Design and Development of Risk and Rhythm Game using Piezo Vibration Sensor

Main Article Content

Mahasamud Chaosamud
Atiphong Srijaroenjira
Tanawoot Samerjai
Karanya Sitdhisanguan

Abstract

Video games are a form of entertainment that are continuously designed and developed to enhance player engagement. Defining the methods of interaction with objects and characters within a game can make the experience more enjoyable and challenging. It is evident that a variety of devices are used to control different types of games, such as steering wheel sets and pedals for racing games, or ring controllers that make exercise routines less monotonous. Therefore, this research has conceived the idea to design and develop a 2D fighting game that is integrated with a rhythm-based drumming game. This game utilizes drums fitted with piezoelectric sensors to detect vibrations as the method of play. Players will battle against monsters in four cities, each featuring distinct attack patterns, by striking the drums in time with various colored balls as dictated by the game. Additionally, each new game session presents players with non-repeating paths and monsters, thanks to the game's randomization system. From the usability testing conducted with a target group of 20 individuals aged 18-20 years, comprising 10 males and 10 females, the results indicated a high level of satisfaction. The satisfaction score was “𝑥̅” = 4.37 points.

Article Details

How to Cite
Chaosamud, M., Srijaroenjira, A., Samerjai, T., & Sitdhisanguan, K. (2024). Design and Development of Risk and Rhythm Game using Piezo Vibration Sensor. KKU Science Journal, 52(1), 92–105. https://doi.org/10.14456/kkuscij.2024.9
Section
Research Articles

References

กิตติ์ธเนศ เพชรไวกูณฐ์. (2558). Game Design Theory ออกแบบเกมให้โดนใจ. กรุงเทพฯ: คอร์ฟังก์ชั่น. 11 – 16

เจนจิรา หวังหลี. (2556). กลไกสำหรับความปลอดภัยของเอกสาร WSDL ในเว็บเซอร์วิส. วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. สงขลา. 81.

พงศกร บำรุงไทย, วรนุช ปลีหจินดา, และรุ้งเพชร สงวนพงษ์. (2561). เกมจำลองกิจกรรมการหยิบลูกบอลลงกล่องเพื่อการฟื้นฟูการเคลื่อนไหวของแขนและมือโดยใช้กล้องตรวจรู้ความลึก. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี 20(2): 163 - 173.

วรรณพร ทีเก่ง, กรัญญา สิทธิสงวน และพรคิด อั้นขาว. (2562). การประเมินประสิทธิภาพของการฝึกทักษะกล้ามเนื้อมัดเล็กโดยใช้ส่วนเชื่อมต่อประสานแบบจับต้องได้ผ่านเกมคอมพิวเตอร์สำหรับเด็กพิการผู้มีความบอกพร่องทางสติปัญญา. วารสารวิจัย มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลศรีวิชัย 12(3): 433 - 446.

วรินทร์พิพัชร วัชรพงษ์เกษม. (2564). หลักการและวิธีคำนวณการสุ่มกาชาในเกม. แหล่งข้อมูล: http://blog.bru.ac.th/2021/05/07/หลักการและวิธีคำนวณการสุ่มกาชาในเกม. ค้นเมื่อวันที่ 25 สิงหาคม 2566.

Adams, E. (2010). Fundamental of Game Design. 2nd edition. Indianapolis: New Riders Pub. 35 – 44.

Alexandre, R. and Postolache, O. (2018). Wearable and IoT Technologies Application for Physical Rehabili-tation. In: 2018 International Symposium in Sensing and Instrumentation in IoT Era (ISSI). IEEE.

Boxall, J. (2013). Arduino Uno, Arduino Workshop: A Hands-on Introduction With 65 Projects. San Francisco: No Starch Press. pp. 219.

Chen, C. and Fang, Z. (2023). GACHA GAME MODEL OVERVIEW, Gacha Game Analysis and Design. Proceedings of the ACM on Measurement and Analysis of Computing Systems. 5 - 7.

Gamma, E., Helm, R., Johnson, R. and Vlissides, J. (2009). Singleton, Design Patterns. In: Booch, G. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley Professional 127 - 133.

Giannaraki, M., Moumoutzis, N., Kourkoutas, E. and Mania, K. (2020). ADDventurous Rhythmical Planet: A 3D Rhythm-Based Serious Game for Social Skills Development of Children with ADHD. Internet of Things, Infrastructures and Mobile Applications, Proceedings of the 13th IMCL Conference. Springer. 582 - 593.

Hung, C.W., Ko, C.L. and Chou, W.H. (2023). Interactive Beating Drum Unity Game. In: Proceedings of International Conference on Artificial Life and Robotics, Oita, Japan. 103 - 106.

Knowled. (2014). กล้อง Kinect โชว์เหนือ ตรวจจับการเคลื่อนไหวของนิ้วมือได้. Source: https://www.techhub.in.th/kinect-handpose-fully-hand-tracking/. Retrieved from 22 September 2023.

Korhonen, K. (2019). Player preferences, Serialising and Saving Data in Unity3D Using Google Firebase. Bachelor’s Thesis, Information Technology, Oulu University of Applied Sciences. Oulu. 14 - 17.

Mohamed, H. and Jaafar, A. (2010). Challenges in the evaluation of educational computer games. In: Information Technology (ITSim), 2010 International Symposium. IEEE. 1: 1 – 6.

Nintendo. (2019). Ring Fit Adventure Nintendo Switch. Source: https://www.nintendo.com/th/switch/al3p. Retrieved from 22 September 2023.

Nguyen, T.T. (2021). Basic Unity, INTRODUCTION TO 2D GAME DEVELOPMENT WITH UNITY. Bachelor’s thesis, South-Eastern Finland University of Applied Sciences. Kouvola. 17 - 19.

Peters, J. (2013). Piezoelectric effect, An Introduction to Piezoelectric Materials and Applications. Apeldoorn: Stichting Applied Piezo. 3 - 5.

Procci, K., Chao, A., Bohnsack, J., Olsen, T. and Bowers, C. (2012). Usability in Serious Games: A Model for Small Development Teams. Computer Technology and Application 3: 315 - 329.