Development of Augmented Reality on Computer Operation for Grade 7 Students

Main Article Content

เสาวภา กลิ่นสูงเนิน
สมเกียรติ ตันติวงศ์วาณิช
ศิริรัตน์ เพ็ชร์แสงศรี

Abstract

Development of Augmented Reality on Computer Operation was virtual technology systems which were combined with virtual reality technology to create a virtual image to the user. This was a complete media content in 3D still images, animation and sound. To encourage students for learning on their own efficiently, also allows learners to learn more effectively. The purposes of this research were 1) to develop and find efficiency of Augmented Reality on Computer Operation for grade 7 students 2) to compare achievement between students learned through Augmented Reality of Computer Operation and those who studied in a lecture method. The samples in this research were Grade 7 students in the first semester of 2015, who study in Information Technology1 at Assumption College (Bangkok). The samples were randomly selected by Custer Random Sampling. They were divided into three groups. The first group was to find the efficiency of Augmented Reality in number of 40 peoples. The second group was experimented with Augmented Reality of Computer Operation, and compared the achievement scores in number of 40 peoples. The third group was a control group that studied in a lecture method in number of 40 peoples. The instruments of research were Augmented Reality on Computer Operation, the quality evaluation, and an achievement test comprised of 40 items with the index of item objective congruence (IOC) is between 0.67 to 1.00 ,the difficulty is between 0.45 to 0.78 , the discrimination is between 0.20 to 0.40 and the reliability coefficient of 0.93. The data was analyzed by mean, standard deviation, efficiency of process/efficiency of product and t-test for independent samples.


The results of the research were as follows. The quality of Augmented Reality of Computer Operation is at very good level (  gif.latex?\bar{x}= 4.90) that includes content quality is at very good level (gif.latex?\bar{x} = 4.92) and the quality of media technique is at very good level ( gif.latex?\bar{x}= 4.88). The efficiency of Augmented Reality of Computer Operation (E1/E2) are 89.67/87.31 in accordance with required criteria at 80/80. Also the learning achievement of students learning with Augmented Reality on Computer Operation was significantly higher than the students who studied in a lecture method with a statistical significance level at .05.

Article Details

How to Cite
กลิ่นสูงเนิน เ., ตันติวงศ์วาณิช ส., & เพ็ชร์แสงศรี ศ. (2015). Development of Augmented Reality on Computer Operation for Grade 7 Students. Journal of Industrial Education, 14(3), 288–295. Retrieved from https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/JIE/article/view/124572
Section
Research Articles

References

[1] วิวัฒน์ มีสุวรรณ์. 2554. การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 13, น.121-127. ค้นเมื่อ 30 เมษายน 2557, จาก https://www.tci- thaijo.org/index.php/edujournal_nu/article/download/9351/8462.
Wiwat Meesuwan. 2011. Augmented Reality Technology For Learning Mix Reality by Amire. Education Journal, 13, P.121-127. Retrieved April 30, 2014, from https://www.tci-thaijo.org/index.php/edujournal_nu/article/download/9351/8462.

[2] กระทรวงศึกษาธิการ. 2551. หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์ การเกษตรแห่งประเทศไทย.
Ministry of Education. 2008. The Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok : Agricultural Cooperatives of Thailand printer.

[3] พนิดา ตันศิริ. 2553. โลกเสมือนผสานโลกจริง. ค้นเมื่อวันที่ 9 เมษายน 2557,https://www.bu.ac.th/knowledgecenter/ executive_journal/30_2/pdf/aw28/pdf
Panida Tunsiri. 2010. Augmented Reality.Retrieved April 9, 2014, from https://www.bu.ac.th/knowledgecenter/executive_journal/30_2/pdf/aw28/pdf

[4] ADDIE Model. 2552. ทฤษฎีและหลักการออกแบบเว็บไซต์. ค้นเมื่อ 9 เมษายน 2557 จาก https:// 202.29.15.37/wbt/menu_7_3.php
ADDIE Model. 2009. Theory and Website Design. Retrieved April 9, 2014, from https://202.29.15.37/wbt/menu_7_3.php

[5] ชัยยงค์ พรหมวงศ์. 2521. ระบบสื่อการสอน. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Chaiyong Brahmawong. 1978. Instructional Media System. Bangkok : Chulalongkorn University printer.

[6] Bloom’s Taxonomy Revised. 2549. ทฤษฎีการเรียนรู้ Bloom’s Revised. ค้นเมื่อวันที่ 9 เมษายน 2557, จาก https://sirikanya926.wordpress.com/2014/01/18/blooms-revised-taxonomy-2001/

[7] ปัญจรัตน์ ทับเปีย. 2555. การพัฒนาชุดสื่อประสม แบบโลกเสมือนผสานโลกจริง เรื่องโครงสร้างและการทำงานของหัวใจ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5. ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีทางการศึกษา. พิษณุโลก : มหาวิทยาลัยนเรศวร
Punjarat Tubphea. 2012. The development of augmented reality multimedia package about the structure and functioning of the heart for Mathayomsuksa 5 students. Master of Science Thesis, Major is Education of Technology. Phitsanulok : Naresuan University.

[8] นวรัตน์ แซ่โค้ว. 2553. ความจริงเสมือนเพื่อการพัฒนาบทเรียนมัลติมีเดียปฏิสัมพันธ์แนะนำอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ในสถาบัน อุดมศึกษาเอกชนขนาดใหญ่. วารสารวิจัยรามคำแหง สาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 16, น.28-36. ค้นเมื่อ 30 เมษายน 2557, จาก https://www.tci-thaijo.org/index.php/vrurdihsjournal/article/download/33436/28361.
Naowarat Sae- kow. 2010. Virtual Reality for the Construction Computer Assisted Instruction Interactive Multimedia Courseware in Introduction Hardware for Personal Computer in the Big Private Universities. Ramkhamhaeng Research Journal of Sciences and Technology, 16, P.28-36. Retrieved April 30, 2014,from https://www.tci- thaijo.org/index.php/vrurdihsjournal/article/download/33436/28361.

[9] วรัญญา ลี้มิ่งสวัสดิ์. 2557. ผลของการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคโนโลยีเสมือนจริงด้วยการ์ตูนแอนิเมชั่นที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการ เรียน เรื่อง เครื่องหมายและสัญลักษณ์ทางดนตรี สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม, 14(3), น. 82-91. ค้นเมื่อวันที่ 30 สิงหาคม 2558,จาก https://www.inded.kmitl.ac.th/journal/file/ 789.doc.
Waranya Leemingsawat. 2014. The effect of Learning Management using Augmented Reality with Cartoon Animation on Signs and Musical Symbols for Students in Secondary School. Journal of Industrial Education, 14(3), P. 82-91. Retrieved August 30, 2015, from https://www.inded.kmitl.ac.th/ journal/file/789.doc.