Storytelling and Semiotics of the Series "I Told Sunset About Yout"
Main Article Content
Abstract
The purpose of this qualitative research was to analyze the storytelling and signs in the Y-series ; I Told Sunset About You through the textual analysis The results of the study revealed that (1) the storytelling consists of (1.1) The plot of the series had 5 stages of the Exposition, Rising action, Climax, Falling action and Ending (1.2) The Conflicts appear to consist of Inner Conflict and Outer Conflict ; conflict between people and people and conflicts between people in society. (1.3) The theme focuses on the fact of life that “Understanding and accepting yourself is the point of ending conflicts” reflects the relationship between men with men (1.4) The Characters are found to have a gay main character, portrayed the gay role in the drama and surrounded by other characters with gender diversity. (1.5) The settings consist of natural scenes, artifact scenes, era scenes and character life scenes. (1.6) The Point of view is the Omniscent Narrator so that the audience can understand every character, the story line and the background of each character in all (2) signs in the series ; there is communication through storytelling, character action including various objects that appear in the series represents a sex symbol, feeling in the heart, courage, rebellion from social frameworks as well as sexual pressure.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All authors need to complete copyright transfer to Journal of Applied Informatics and Technology prior to publication. For more details click this link: https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/jait/copyrightlicense
References
กาญจนา แก้วเทพ. (2552). สื่อสารมวลชน: ทฤษฎีและแนวทางการศึกษา. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
กาญจนา แก้วเทพ. (2553). การวิเคราะห์สื่อแนวคิดและเทคนิค. ห้างหุ้นส่วนจำกัดภาพพิมพ์.
ณัฐ วิไลลักษณ์. (2563). แปลรักฉันด้วยใจเธอ: สัญญะสุดวาบหวิวของกระบี่ มะพร้าว ดอกชบา และงานวิวาห์นอกขนบ. สืบค้นจาก https://themomentum.co/wp-content/uploads/2020/11/y2-webcover.jpg
เบญจรงค์ ถิระผลิกะ (2559). รักแห่งสยาม: สัญญะ มายาคติ และเพศนอกกรอบในสังคมไทย. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์ มหาวิทยาลัยสยาม, 15(19), 157-165.
ปุรินทร์ นาคสิงห์.(2556). การประกอบสร้างตัวตนเกย์ในภาพยนตร์ไทย. วารสารสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 39(2), 35-53.
พัฒนพล วงษ์ม่วง และมยุรี ศรีกุลวงศ์. (2559). ตัวละครเกย์ในละครโทรทัศน์ไทยยุคใหม่. วารสารการสื่อสารและการจัดการ นิด้า, 2(2), 96-109.
วรัทพร ศรีจันทร์. (2551). การเล่าเรื่องและการดัดแปลง เดธโน้ต ฉบับหนังสือการ์ตูน แอนิเมชั่น ภาพยนตร์ และนวนิยาย. [วิทยานิพนธ์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย].
สิรภพ แก้วมาก. (2558). การสร้างตัวละครหลักและวิธีการเล่าเรื่องชายรักชายในสื่อบันเทิงไทย. [วิทยานิพนธ์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย].
Boggs, J.M., & Petrie, D.W. (2008). The art of watching films. 7th edition. New York: McGraw-Hill.
David Rush. (2005). A student guide to play analysis. Southern Illinois University Press.